Biserica Belvedere

Pomenirea morţilor – Moşii de toamnă

Pomenirea mortilor

Sâmbăta Moşilor de toamnă

Sâmbăta Moşilor de toamnă este o zi specială în care Biserica noastră îi pomeneşte pe toţi cei adormiţi întru Domnul. În sfintele lăcaşuri, preoţii se roagă alături de cei vii, care aduc pentru adormiţii din neamul lor şi jertfele văzute: coliva, colacul, vinul, lumânările şi tămâia, împreună cu jertfa duhovnicească a rugăciunii. Străduindu-se să se roage în particular şi în biserică pentru cei care au fost luaţi din viaţa pământească, credincioşii împlinesc cântarea-rugăciune “Veşnica pomenire”.

Biserica noastră a dedicat ca zi de rugăciune pentru cei adormiţi sâmbăta, dar sunt rânduite şi zilele speciale de Pomenirea morţilor, în popor numite “ale moşilor”.

În Biserica Ortodoxă Română există trei sâmbete denumite “ale moşilor”. Sâmbăta Moşilor de iarnă precede Duminica Înfricoşătoarei Judecăţi sau a lăsatului sec de carne. Sâmbăta Moşilor de vară este înaintea Duminicii Pogorârii Duhului Sfânt, iar Sâmbăta Moşilor de toamnă este legată de sărbătoarea Sfântului Dimitrie, Izvorâtorul de Mir, fiind în prima sâmbătă a lunii noiembrie. Toate aceste sâmbete sunt numite “ale moşilor” deoarece prin cuvântul “moş” sunt denumiţi înaintaşii dintr-un neam.

“Din moşi-strămoşi” este o expresie care arată vechimea necunoscută a unui lucru. Astfel, în această zi trebuie să ne amintim de toţi înaintaşii noştri, părinţi, bunici, străbunici şi cei dinaintea lor, pe care nimeni nu-i mai pomeneşte. Acest termen ne duce cu gândul la toţi cei care au murit în Vechiul Testament, cu speranţa mântuirii prin Mesia, dar şi la cei care au murit pe neaşteptate sau nepregătiţi prin spovedanie şi împărtăşanie, şi care aşteaptă de la noi rugăciuni pentru iertarea lor.

Prin pomenirea celor adormiţi, prin rugăciunea stăruitoare către Dumnezeu de a-i înveşnici şi odihni în slava Împărăţiei cereşti, mărturisim că moartea este doar un prag, o trecere spre deplinătatea vieţii. La nivelul personal al fiecăruia, dar şi comunitar-bisericesc, putem să fim în comuniune şi părtăşie cu cei care au adormit. Această comuniune cu cei adormiţi se realizează prin slujbele de pomenire ale Bisericii şi în special prin Sfânta Liturghie.

Cel mai important lucru pe care îl putem face pentru cei adormiţi este să-i pomenim la Dumnezeiasca Liturghie. Fiind pomeniţi la Proscomidie, scoţându-se o miridă pentru fiecare, apoi la ectenia specială, din dinaintea Heruvicului, sufletele lor dobândesc mare mângâiere. Toate celelalte, parastasele, milosteniile sau lucrurile împărţite, nu fac altceva decât să însoţească această pomenire.

Iubirea şi grija faţă de cei adormiţi se manifestă în poporul binecredincios prin jertfele pe care acesta le aduce la biserică: lumânarea, coliva, vinul, tămâia, colacul. Aceste elemente, care însoţesc rugăciunea, au o semnificaţie profundă, care depăşeşte cu mult aspectul lor material.

Cei care nu înţeleg viaţa Bisericii privesc aceste lucruri smerite cu desconsiderare, plasându-le doar în spaţiul tradiţiei şi arhaicului, ca manifestări rurale, învechite. Aceste elemente sunt însă parte din viaţa Bisericii pentru că au o funcţionalitate foarte specială. Coliva, colacul, vinul, lumânarea, tămâia, însoţite de rugăciune, fac parte din cadrul legăturii credinciosului cu Dumnezeu. Ele activează în Biserică legătura cu Dumnezeu şi cu sufletele celor adormiţi.

Astfel, lumânarea, care stă la căpătâiul celui care se află pe patul de moarte şi îl însoţeşte apoi până la mormânt şi care este mereu aprinsă atunci când se fac slujbele de pomenire, este imaginea faptelor bune cu care acesta Îl va întâmpina pe Hristos Domnul la Judecată. Lumina ei, ca şi cea a candelei, îi luminează calea spre veşnicie, aşa cum Hristos Însuşi, Lumina lumii, îi luminează pe toţi cei care locuiesc în întuneric. Candela şi lumânările sunt nelipsite de la mormintele creştinilor.

Coliva este făcută din grâu fiert, îndulcit cu zahăr şi miere, în care se pun diferite aromate. Coliva simbolizează trupul omenesc, mai exact trupul celui adormit. Aşa cum boabele de grâu nu pot încolţi şi rodi dacă nu putrezesc, nici trupul omului, dacă nu moare şi nu este îngropat, nu poate învia. Coliva este o expresie naturală a credinţei în înviere. Dulciurile şi aromatele care intră în compoziţia colivei sunt simbol al virtuţilor cu care sunt împodobiţi sfinţii, pe care le-a avut în parte şi cel răposat. Sunt, de asemenea, chip al dulceţii vieţii celei veşnice, pe care ne rugăm să o dobândească cel răposat.

Vinul însoţeşte întotdeauna coliva. Culoarea lui roşie arată viaţa jertfelnică la care este chemat orice creştin pentru a primi cununa Împărăţiei. Vinul este, în acelaşi timp, element euharistic. În Sfânta Liturghie, vinul se transformă în Sângele Domnului Iisus Hristos şi se dă credincioşilor “spre iertarea păcatelor şi spre viaţa de veci”. Preotul stropeşte în chipul crucii coliva cu vin, arătând dorinţa ca sufletul celui adormit să se împărtăşească deplin de Hristos Domnul în Împărăţia cerurilor.

Tămâia este arsă din belşug atât la locul de priveghi, cât şi în timpul slujbei înmormântării. Fumul şi buna mireasmă rezultate în urma arderii tămâiei creează o atmosferă de sfinţenie şi prielnică rugăciunii. Nu există slujbă din cultul divin public ortodox la care să nu se ardă tămâie. Este folosită cu precădere la slujbele pentru cei adormiţi, nu numai până la îngropare, ci şi după aceea, de fiecare dată când se fac pomeniri sau când cineva merge la mormântul rudelor şi prietenilor, pe care-l tămâiază cu mult drag şi evlavie. Fiind un element esenţial, tămâia devine astfel o expresie a credinţei în viaţa viitoare.

Tămâia este buna mireasmă duhovnicească a rugăciunii şi a faptelor iubirii care se înalţă la tronul lui Dumnezeu pentru pomenirea celor adormiţi şi pentru iertarea păcatelor lor.

Tămâia şi lumânarea sunt cele mai frecvente jertfe pe care credincioşii le aduc la biserică şi arată prin simplitatea şi curăţia lor că lui Dumnezeu trebuie să-i fie aduse cele mai curate gânduri şi fapte bune neamestecate de rele. Ştiind că măsura omului nu poate fi deplină, ne rugăm lui Dumnezeu să curăţească prin Duhul Sfânt pe noi şi darurile noastre.

Fie ca Bunul Dumnezeu să ne pomenească întru împărăţia Lui, cu toţi cei pe care-i purtăm în gânduri şi în inimi, vii sau mutaţi de la noi. Amin.

(preluat din ziarullumina.ro)

„Oamenii nu mor cu adevărat când sunt coborâţi în mormânt, ci când sunt uitaţi de către noi, când îi îngropăm nu în pământ, ci în uitare”

(Nicolae Iorga)

Câtă vreme este ziuă

Priveghează și întărește ce a mai rămas și era să moară.” (Apocalipsa 3,2)

Când durerea voastră este gata să se prefacă în disperare, într-o suferință neostoită pentru ceea ce ați pierdut, aduceți-vă aminte de ceea ce aveți încă. Amintirea celor răposați nu trebuie să se șteargă din inima noastră, dragostea față de ei nu trebuie să înceteze, ci trebuie să se prefacă în dragoste de cei rămași în viață și să ne îndemne să slujim acestora, pomenindu-i pe răposați.

Când îi pierdem pe cei apropiați apar aproape inevitabil părerea de rău și căința pentru faptul că, atunci când erau în viață, nu i-am prețuit  îndeajuns, nu i-am iubit îndeajuns, nu i-am mângâiat îndeajuns; ne doare să ne dăm seama că nu le-am oferit tot ce am fi putut și că acum nu mai putem îndrepta nimic! Nu trebuie să ne lăsăm însă copleșiți de sentimentele acestea, ci se cuvine să tragem din ele învățăminte.

Amintindu-ne de toate scăpările din trecut, să lucrăm cu mai multă râvnă în prezent, și atunci părerile de rău nu vor fi zadarnice, ci vor fi prefăcute în putere vie, în dragoste, prin dorința arzătoare de a ne dărui slujirii celor rămași alături de noi.

Ați pierdut mult? Gândiți-vă că puteți fi de folos multor altora. Câte lacrimi mai puteți șterge, câte suferințe mai puteți ușura, câte inimi singuratice mai puteți încălzi cu iubirea voastră! Vine noaptea, când nimeni nu poate să mai lucreze (Ioan 9,4). Lucrați, așadar, cât timp este ziuă, și întăriți ce-a mai rămas. Amin.

(din cartea “Fiecare zi un dar al lui Dumnezeu”)

 


Aducerea aminte de moarte

Aducerea aminte de moarte este de mare folos, căci smereşte pe om şi ne dă râvnă pentru rugăciune şi uneori şi lacrimi. Să meargă fraţii mai des în cimitir şi să vorbească cu cei morţi, că ei îi vor învăţa cam aşa: “Ce eşti tu azi, am fost noi ieri; şi ce suntem noi azi, vei fi tu mâine!”

(Părintele Paisie Olaru de la Mănăstirea Sihăstria)


Dă-l pe cel drag înapoi lui Dumnezeu

Rugăciunea de dezlegare pentru cei morți ne poate fi de mare ajutor atunci când pierdem pe cineva drag.

Noi avem tendinţa de a fi foarte posesivi cu cei dragi. Simţim că ne aparţin numai nouă. Uităm că toţi suntem copiii lui Dumnezeu, că aparţi­nem Lui nu numai în răstimpul acestei scurte vieţi, ci şi în veşnicie. Adeseori când ne moare cineva drag refuzăm să-l lăsăm să plece. Refuzăm să acceptăm moartea. Refuzăm să-L lăsăm pe Dumnezeu să-l ia pe cel drag. Ne răzvrătim. Urmarea este că nu ne mai revenim niciodată şi ne facem rău singuri.

Slobozirea născută din credinţă ar trebui să spună: „Doamne, tu eşti Cel ce mi-ai dat pe cel drag al meu – fiu, părinte sau rudă. Îţi mulţumesc că l-ai lăsat să trăiască împreună cu noi aceşti ani. Acum, când a murit, nu îl mai ţin, ci Te las să-l duci în ceruri, în lumea cealaltă unde ai gătit lui lăcaş. Îl las în seama marii Tale iubiri şi purtări de grijă. O astfel de slobozire are mare putere de tămăduire şi dă răspuns durerii noastre pentru greaua pierdere.

Când vine moartea, lăsaţi-o. Viaţa nu e a noastră, ci a lui Dumnezeu. Lăsaţi-L să o ia înapoi, ca să ne dea încă mai multă viaţă, infinit mai multă. Căci numai prin moarte ne naştem la viaţa cea veşnică. Amin.

(din cartea “Vitamine duhovnicești pentru inimile rănite”)

 


Anunt pictura biserica